Afgørelser i Alkoholreklamenævnet

Læs flere afgørelser

Ungdomsrejser fra Dansk Ungdomsferie ApS

22.01.2008

Klagens indhold
Alkoholpolitisk Landsråd klagede over, at markedsføring af rejsebureauet Dansk Ungdomsferie ApS gennem deres hjemmeside var rettet mod børn og unge, var provokerende og påtrængende, samt opfordrede til umådeholdent forbrug af alkohol.

Beskrivelse af markedsføringstiltaget
Hjemmesiden viste en række billeder af festsituationer og beskrev en række arrangementer på rejsemålene, bl.a. fri bar samt indikation af at gæsterne kan lave bodytequila´er på guiderne

Indklagedes bemærkninger til klagen
Indklagede anførte, at rejsekonceptet er en traditionel charterrejse tilpasset unge mennesker, og genkender ikke klagers bemærkning om at Dansk Ungdomsferie ApS tilbyder “drukarrangementer”. Rejsebureauet anførte endvidere, at der ikke var afbildet fulde mennesker på hjemmesiden.

Alkoholreklamenævnets afgørelse
Nævnet konstaterede, at der er tale om markedsføring af rejser, hvori der indgår henvisninger til alkohol. Den konkrete markedsføring af rejserne er ikke i overensstemmelse med de alkoholpolitiske hensyn, som ligger til grund for retningslinjerne for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer. Nævnet anfører derfor, at Dansk Ungdomsferie bør holde sig de alkoholpolitiske hensyn for øje i fremtidige markedsføringsaktiviteter.

Alkoholreklamenævnets kritik blev fulgt op af Forbrugerombudsmanden med en advarsel til indklagede og krav om at ændre markedsføringen. Se Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse fra den 25. januar 2008 på www.forbrug.dk. (LINK)

Klager
Alkoholpolitisk Landsråd

» Presssemeddelelse om afgørelsen (LINK)


Læs flere aførelser