Gode råd til markedsføringen
Vurder disse punkter hvis du er i tvivl om, hvorvidt din virksomheds markedsføring eventuelt kunne være i strid med retningslinjerne
Generel markedsføring:
- Markedsføring af alkohol må ikke fremstå, som om det får personer til at præstere bedre
- Man må ikke fremstille personer, der drikker alkohol, som smartere, klogere eller mere populære
- Personer må ikke fremstå som mere attraktive på grund af alkohol
Overforbrug:
- Markedsføring af alkohol må ikke medvirke til at skabe positivitet omkring et overforbrug
- Alkohol skal fremstilles i situationer, hvor den nydes i moderate mængder
- Personer som ikke drikker eller drikker moderat må ikke fremstilles negativt.
Mindreårige:
- Markedsføring af alkohol må aldrig henvende sig til børn og unge
- I markedsføring af alkohol må man ikke gøre brug af personer under 25 år eller personer som specielt appellerer til børn og unge
- Al markedsføring, herunder sponsorater, reklamer, events mm., som relaterer sig til mindreårige, er et specielt følsomt område, der kræver ekstra opmærksomhed
Alkohol og kørsel:
- Markedsføring af alkohol må ikke direkte eller indirekte forbindes med nogen form for kørsel
- Man skal undgå reklamer, som viser alkohol sammen med personer i bil, på cykel eller i båd
- Sponsorater må ikke forbindes med kørsel
Sportsaktiviteter:
- Markedsføring af alkohol må ikke sættes i forbindelse med aktiv sportsudøvelse
- Man skal være særdeles påpasselig med at bruge sportsstjerner i reklamer