Afgørelser i Alkoholreklamenævnet

Læs flere afgørelser

Markedsføring af ”Cult Shaker”

09.02.2006

Klagens indhold
Alkoholpolitisk Landsråd klagede over, at markedsføringen giver indtryk af, at man opnår seksuel og social succes ved indtag af ”Cult Shaker”, – særligt pga. sloganet ”Fuck me I’m famous”, som er påtrængende og provokerende.

Beskrivelse af markedsføringstiltaget
Reklamen viser overkroppen af en ung nøgen kvinde, som strækker armene over hovedet, og brysterne er dækket af kvindens lange hår. Nederst til venstre er afbildet en ”Cult Shaker”-flaske og nederst til venstre står teksten ”Fuck me I’m famous”. Markedsføringen fandt sted i restaurationssektoren, detailhandelen og i bybilledet.

Indklagedes bemærkninger til klagen
Cult Scandinavia oplyste, at reklamen var fjernet fra bybilledet, og at billedet er ændret til et mere utydeligt billede. Cult Scandinavia mente ikke, at ordet ”fuck” er specielt provokerende, men at det henviser til, at produktet fortsat er på markedet efter 3 år.

Håndhævelsesudvalgets afgørelse
Udvalget fandt, at kampagnen var påtrængende og provokerende, samt gav udtryk for at forbrug af produktet Cult Shaker kan forbedre forbrugerens formåen. På den baggrund udtalte Udvalget, at reklamen er i strid med retningslinierne og udtrykte kritik.

Klager
Alkoholpolitisk Landsråd


Læs flere aførelser